Klikněte zde
Dobrý den, vítáme Vás na našem zpravodajském serveru.
Dnes je neděle 21. července 2024 Přesný čas: 00:00:00
Z okolí Slánska

Budou mít Želevčice obchvat?

Kliknutím zvětšit
Tudy z křižovatky od Otrub by měl vést obchvat Želevčic směrem k firmě Linet. Foto Sláva Pilík.

Květnové mimořádné jednání slánského městského zastupitelstva mělo na pořadu jednání jediný bod, a to schválení podání žádosti o dotaci z regionálního operačního programu k dopravní infrastruktuře na výstavbu „miniobchvatu“ na jihu místní části Želevčice. Tuto novou silnici o délce necelého půl kilometru by chtělo město vybudovat, aby se nákladní i osobní doprava, hodně spojená s provozem firmy Linet v této místní části města, výrazně omezila a těžké životní podmínky občanů Želevčice zlepšily.

Jednání zastupitelů mělo vyslovit pouze souhlas s podáním žádosti o dotaci, ale stalo se nakonec velkou diskuzí, včetně propuknutí emocí mezi některými zastupiteli.

Příčinou, proč starosta Slaného Ivo Rubík svolal narychlo mimořádné zastupitelstvo, byla dle jeho slov změna podmínek regionálního operačního programu, o které se město dozvědělo až v půli dubna. Oproti těm předchozím najednou by město Slaný mohlo zažádat o peníze na obchvat Želevčic, o kterém už delší dobu přemýšlelo. Obchvat by zároveň řešil dopravu k firmě Linet, která současnou místní komunikaci vedoucí k hlavní silnici Slaný - Litoměřice, velmi zatěžuje. Navíc by řešil i lepší podmínky pro autobusovou dopravu, jelikož na nové silnici stranou od hlavní by bylo možno vybudovat novou autobusovou zastávku, která je nyní na poměrně nebezpečném místě na okraji velice frekventované hlavní silnice.

Příčinou určitých neshod v názorech v zastupitelstvu a místy poměrně bouřlivé diskuze byl fakt, že novou silnicí za odhadem asi 15 milionů korun by si soukromá firma zároveň řešila své problémy, které pramení z toho, že svým provozem výrazně změnila životní prostředí místních obyvatel. Firma Linet původně chtěla za pomoci vhodného dotačního titulu investici realizovat sama, ale program, který možnostmi financování takových staveb zabývá, postavil jako podmínku, že v roli investorů a rovněž tedy žadatelů o peníze mohou být jedině obce.

Někteří zastupitelé požadovali, aby podíl města na této investici zaplatila právě firma Linet, ale to není podle programu možné. Město může na výstavbu tohoto obchvatu získat až 65 % uznatelných nákladů, do nichž patří i například výkupy potřebných pozemků. Výhrady některých zastupitelů byly vedeny převážně tak, že by firma měla doplatit ty prostředky, které bude muset město na výstavbu vydat jako svůj podíl na investici (odhadem nejméně přes 5 mil. Kč). To ale pravidla regionálního operačního programu zakazují a pokud by toto v žádosti bylo, nebylo by jí zcela jistě vyhověno. Na podporu uvedeného záměru postupně vystoupily také dvě občanky Želevčic a zvláště emotivní vystoupení druhé z nich nakonec vedlo k tomu, že se zastupitelé o potřebnosti obchvat realizovat nechali přesvědčit.

První hlasování o tom, zda město žádost o peníze na realizaci obchvatu podá, totiž dopadlo negativně. Pro bylo jen 12 zastupitelů. Dílem možná i proto, že se jich na mimořádném a narychlo svolaném jednání sešlo místo 27 jen 22, dílem i proto, že nebyl či ani nemohl být vysloven příslib doplacení celé investice firmou Linet. Po emotivním vystoupení paní Routnerové ze Želevčic ale zastupitelstvo změnilo své rozhodnutí. Starosta nejdříve navrhl schválit možnost dohadovacího řízení k již provedenému hlasování. Po dohadovacím řízení už hlasovalo pro 19 zastupitelů a žádost o peníze na obchvat mohla být podána.

Pokud žádosti města na obchvat místní části Želevčice bude vyhověno, bude muset za 2,335 mil. korun nejdříve vykoupit 7784 metrů čtverečních pozemků na jihu Želevčic. Návrh ceny 300 korun za metrů čtverečních byl již předem projednán s oběma majiteli, jelikož alespoň smlouvy o smlouvě budoucí na koupi pozemků jsou nutnou součástí žádosti. Pokud by žádost města neprošla, tak by se, jak potvrdil i starosta města, odkupy neprováděly a záměr obchvatu by se v brzké době nerealizoval. Pokud by ale byla schválena, mohla by být silnice hotová již v příštím roce a vyřešila by letitý místní problém. Obchvat Želevčic by podle projektu měl být asi 450 metrů dlouhý a silnice by se napojila na současnou křižovatku tvaru písmene „T“ z hlavní silnice na Otruby. Přes současná pole na jihu obce by směřovala zadem k firmě Linet a posléze by se napojila na stávající místní komunikaci.

Přestože diskuze o souhlasu zastupitelstva s podáním žádostí byla bouřlivá a nakonec dopadla hlavně z pohledů želevčických občanů dobře, není ještě vyhráno. Podle našich informací v předmětném operačním programu je na tyto stavby 60 miliónů korun a pokud se mezitím nic nezměnilo, slánská žádost by odebrala plnou čtvrtinu.

Sláva Pilík
15. 07. 2009, 10:09


Hodnocení článku:


5 b. = skvělý  4 b. = dobrý  3 b. = ujde  2 b. = nic moc  1 b. = slabý

Počet hlasujících: 1. Čtenáři celkem udělili: 4 bodů. Průměrný počet bodů: 4

Komentáře:

Pokud chcete vkládat komentáře, musíte se přihlásit.

Dnes má svátek Magdaléna
 
NAŠE ANKETA:
Jste pro obnovení tělesných trestů ve škole?

Určitě ano
graf

43.08%

Spíše ano
graf

17.75%

Spíše ne
graf

15.29%

V žádném případě
graf

23.89%

Celkový počet hlasujících čtenářů: 3127
+-
 
Zprávičky

Založení houbařského spolku

12. 10. 2017, 12:10

Betlémské světlo

12. 10. 2017, 12:08

Tak přece demolice nebude!

12. 10. 2017, 12:01

OtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaOtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklama
© Jiří Červenka - Gelton   |   Použití materiálů jen se souhlasem provozovatele a majitele webu.   |   Webdesing: Jakub Charvát