Klikněte zde
Dobré ráno, vítáme Vás na našem zpravodajském serveru.
Dnes je středa 23. října 2024 Přesný čas: 00:00:00
Z okolí Slánska

Parkující kamiony již nebudou hyzdit smečenské náměstí

Kliknutím zvětšit
Starosta Smečna, Tomáš Burda: „Nové sloupky s řetězy zamezí parkování kamionů na našem náměstí a také přispějí ke zvýšení bezpečnosti smečenských obyvatel.“ Foto Libor Pošta

O tom, že současný starosta Smečna, Tomáš Burda, hodlá pokračovat v úspěšném rozvoji města, není vůbec žádných pochyb, a když na podzim minulého roku zasedl do křesla starosty, vytýčil si několik stěžejních úkolů, ze kterých nehodlá slevit. Mezi tyto úkoly patří hlavně postupná revitalizace středu města, především náměstí T.G. Masaryka a části Smečna k němu přilehlé, a také investice do bezpečnosti smečenských občanů.

Jedním z jeho prvních úkolů bylo odstranění asi největších jizev na hlavním smečenském náměstí – hlubokých rýh, či kolejí po nákladních automobilech, kamionech, parkujících stále častěji po obou stranách hlavní smečenské silnice, a prakticky na zeleni. O tom, že tento velký úkol se mu již daří naplňovat, svědčí nové sloupky a na nich zavěšené řetězy, instalované při levé části hlavní silnice ve směru ze Smečna na Slaný, a poměrně velké plochy nových trávníků. A jak jsem se mohl sám přesvědčit, nevypadá to vůbec špatně.

Nejen o tom, jak dospěl k takovémuto „vyhnání“ kamionů ze smečenského náměstí a jak chce dále v tomto projektu pokračovat, jsem s Tomášem Burdou hovořil na konci minulého měsíce:

- Kamionů, které parkovaly na náměstí T.G. Masaryka, po obou stranách hlavní silnice, stále přibývalo a hlavní smečenské náměstí připomínalo spíše parkoviště nějaké spediční firmy, nebo – po odjezdu kamionů, velmi špatně zorané pole, než historické jádro města. Tento stav byl již neúnosný, a tak není divu, že vedení Smečna „zakročilo“. Proč zrovna takovým způsobem, a jak na nově instalované sloupky s řetězy a na nově vzniklé zelené plochy pohlížejí obyvatelé města Smečna, resp. jak Váš první větší počin ve Smečně komentují?

Jsem vždy vděčný za jakoukoliv zpětnou vazbu a u tohoto projektu musím říct, že se mi dostává jen kladného hodnocení, zejména od místních. A to je pro mne stěžejní. Důvody, které nás k tomuto razantnímu kroku vedly, byly závažné. Od totální devastace přilehlé zeleně, přes odlamování krajnice vozovky až po rozhledové podmínky, které byly kvůli parkujícím kamionům naprosto nevyhovující, řekl bych až nebezpečné. Za účelem sjednání nápravných opatření jsme opakovaně vstoupili do jednání s vlastníkem komunikace, kterým je Středočeský kraj, a s Policií ČR. Všechna jednání byla bez návrhu výsledného řešení. A tak jsme řekli dost a udělali opaření ve vlastní režii. Bohužel, i na vlastní náklady, ale beru to jako investici do bezpečí. A ta se nedá vyjádřit penězi.

- Jak jste při realizaci tohoto projektu vůbec postupovali, a jaké subjekty, firmy, řemeslníky atd. jste do něj zapojili?

Naše komise zpracovala několik možných řešení. Od pouhého dopravního značení, kde jsme měli obavu o dodržování a vymahatelnost při porušení značek, přes různé technické prvky, jako jsou zvýšené obrubníky, či betonové květináče. U jednotlivých způsobů jsme se zaměřili zejména na porovnání nákladů realizace, jejich přínosy a negativa, estetično a svou roli hrála například i budoucí údržba. Výsledné řešení již dnes sami vidíte. Inspiraci jsme našli v nedalekých Pcherách, kde podobné sloupky měli již instalovány kolem přechodů pro chodce. A tak jsme oslovili vedení tamní obce, získali kontakt na dodavatele a oslovili jej. Zpracovali jsme dokumentaci k naší myšlence, projednali s dotčenými orgány podmínky a závazná stanoviska. Podařilo se sehnat zeminu k úpravě prostranství pro zeleň, recyklát ke zpevnění krajnice a dodavatelskou firmu k realizaci našeho požadavku.

- Budete tak postupovat i nadále – na druhé straně náměstí, či hlavní silnice, a kdy na tu druhou stranu „přejdete“?

Ano, rozhodně, jinak by celé toto opatření ztratilo smysl a vynaložené peníze by nepřinesly kýžený efekt. Čekáme na dodání zbylých sloupků a na termínové možnosti realizační firmy. Poté ihned přistoupíme k revitalizaci druhé strany náměstí. Zde se musíme vypořádat s nátokovými kanály pro odvod dešťové vody z vozovky a také se zbytky asfaltu, které v krajnici po různých záplatách zbyly. Tuto stranu náměstí proto vnímám jako technicky náročnější.

- Jaké náklady si vyžádá takováto úprava ploch na hlavním smečenském náměstí?

Jak už jsem řekl na začátku, všechna dlouhodobá a opakovaná jednání s vlastníkem komunikace nikam nevedla, a nepohnuli bychom se z místa. Vzali jsme si to za své, a tak i všechny náklady jdou z rozpočtu města. Největší položkou jsou dodávky zeminy a terénní úpravy, neboť jen na již zrealizovanou stranu bylo dovezeno téměř 100 tun zeminy. Celkový předpokládaný rozpočet na úpravu této strany až po osetí trávou je kolem 350 tisíc Kč.

- Na druhé straně je více výjezdů na hlavní silnici, než na té již upravené. Zachováte je všechny nebo některé zrušíte, a bude zde sloupky a řetězy osazen zhruba stejný úsek, jako na straně již zhotovené?

Dojde ke zrušení úzkého nájezdu před veterinární ordinací u domu čp. 107, ostatní z důvodu potřebné dopravní obslužnosti zůstanou zachovány. Ve spodní části náměstí, od křižovatky ul. Školská směrem na Slaný zůstane zachováno i podélné parkování. Povrch je v této části obstojný a nechceme ubírat parkovací místa, zejména pro prodejny, kde si lidé nakoupí a odjíždí. Pokud by na tomto místě chtěli parkovat dlouhodobě řidiči nákladních vozidel tak, jako tomu bylo doposud, přistoupili bychom zřejmě k umístění např. květináče, aby osobní auta parkovat mohla a nákladní či zemědělské dlouhodobě ne. Chápu, že pro řidiče nákladních aut je v dnešní době problematické někde zastavit, ale nám zde parkovali i několik dní v kuse a o devastaci ploch už jsem hovořil. Hledání odstavných a odpočinkových ploch pro řidiče nákladních aut musí řešit stát nebo kraj.

- Budou nové zelené plochy jen „golfové“ trávníčky, nebo se zde obyvatelé a návštěvníci města budou moci v budoucnu kochat třeba nějakou květenou?

Kvetoucí a upravené náměstí je můj sen, a i toto bylo a je stále zvažováno. Promlouvá do toho ale několik aspektů, zejména pak blízkost hlavní komunikace, kde v zimním období údržba silnic dost solí, a následek je vidět i na stavu stromořadí. Dále potřebná následná údržba a pak například i období pouti, během níž tyto plochy využívají prodejci se stánky. Takže vše se musí dobře promyslet.

Děvčata z kulturní komise si na části náměstí, u zmrzliny, upravily záhon k výsevu lučního kvítí, letniček apod., a tak uvidíme, co tento „test“ přinese a jak se osvědčí. Myslím si, že v příštím roce bychom mohli nechat zpracovat pro všechny zelené plochy nějaký odborný zahradnický návrh.

- Nemáte obavu z toho, že řidiči kamionů, kteří si zvykli parkovat na smečenském náměstí, budou hledat jiná, „náhradní“ místa k odstavení svých vozidel, třeba před městským úřadem, sokolovnou U Pilařů, před autobusovými zastávkami atd.?

To samozřejmě mám a i s tím vědomím jsme do toho šli. Na všechny tyto možné budoucí situace chceme průběžně reagovat.

- Jak budete situaci řešit, pokud se tak stane?

Stejně jako při problematice náměstí. S kolegy z komise si vyhodnotíme nastalou situaci a budeme hledat ve stejném duchu adekvátní řešení. Na prvním místě byla a vždy musí být bezpečnost. Pokud ta bude ohrožena, řešení přijde rychle.

Libor Pošta
12. 06. 2023, 18:15


Komentáře:

Pokud chcete vkládat komentáře, musíte se přihlásit.

Dnes má svátek Nina
 
NAŠE ANKETA:
Jste pro obnovení tělesných trestů ve škole?

Určitě ano
graf

43.04%

Spíše ano
graf

17.74%

Spíše ne
graf

15.28%

V žádném případě
graf

23.95%

Celkový počet hlasujících čtenářů: 3253
+-
 
Zprávičky

Založení houbařského spolku

12. 10. 2017, 12:10

Betlémské světlo

12. 10. 2017, 12:08

Tak přece demolice nebude!

12. 10. 2017, 12:01

OtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaOtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklama
© Jiří Červenka - Gelton   |   Použití materiálů jen se souhlasem provozovatele a majitele webu.   |   Webdesing: Jakub Charvát