Klikněte zde
Dobrý den, vítáme Vás na našem zpravodajském serveru.
Dnes je pátek 26. dubna 2024 Přesný čas: 00:00:00
Z okolí Slánska

Slánští obchodníci se obávají nastupující krize

Kliknutím zvětšit
Na Londě se to ani před vánočními svátky nakupujícími zrovna nehemžilo. Foto Libor Pošta

Časy, kdy hlavní nákupní zóna ve Slaném, Husova ulice, čili Londa, překypovala zákazníky, jsou již nenávratně pryč. Po výstavbě velkých obchodních center U Brodu a po vleklé ekonomické krizi nakupující z centra královského města pomalu, ale jistě mizí. Jak se tomuto nepříznivému trendu chtějí „vzepřít“ někteří slánští obchodníci z centra města? Některé z nich jsem oslovil.

Nejdříve jsem zašel za paní Ilonou Baborskou (Drogerie Teta), jejíž obchody s drogistickým zbožím a barvami se nacházejí na Masarykově náměstí a v ulici Dr. E. Beneše ve Slaném, a zeptal se ji, zda má obavy z toho, jak vidí tento rok (noviny vyjdou 3.1.2012) různí renomovaní ekonomové a analytici, kteří předpokládají, že řada lidí bude mít hlouběji do kapsy. „Ano, obavy z toho mám, a myslím, že nejsem sama. Mé obavy pramení jednak z toho, že odliv zákazníků z kdysi hlavní nákupní zóny města do velkých obchodních domů je patrný stále více. To, že Londa bývala kdysi velmi živou partií města, plnou lidí, už dávno není pravda. Pak se samozřejmě bojím toho, co uvádíte, protože zákazníků zhruba od roku 2007 stále ubývá a zmenšuje se i míra zisku. A samozřejmě po tom, co slyšíme dennodenně v médiích, může být ještě mnohem hůř.“

O jakou hodnotu se zmenšila míra zisku v obchodech paní I. Baborské? „Je to jen můj hrubý odhad, ale myslím si, že tak o 30 %. Řekla bych, že ostatní obchodníci na Londě na tom budou obdobně. Někteří dokonce tvrdí, že rok 2011 byl za posledních deset let nejhorším rokem.“

Snažila se I. Baborská najít z této situace nějaká východiska? „Ano. Protože velké obchoďáky nám sebraly určité zboží, snažili jsme se ho nahradit něčím novým, co tyto obchodní domy ještě nenabízejí, a samozřejmě za velmi rozumné ceny. Myslím, že částečně se nám to podařilo. V roce 2012 se budeme snažit tyto nižší ceny udržet, protože si také myslím, že lidé budou mít hlouběji do kapsy.“

Co kdyby na nabídku nového, atraktivnějšího zboží a na nižší ceny lidé neslyšeli? „To by bylo velmi smutné, protože jiná možnost, než zmenšit náš zaměstnanecký stav, by se již nenabízela. Už bychom opravdu neměli co nabídnout. Já ale věřím, že lidé naše zboží, které je cenově atraktivní, budou ve větším množství kupovat i nadále, abychom byli schopni pokrýt veškeré provozní náklady… Na závěr bych chtěla říci, že jsme v roce 2011 oslavili dvacetileté výročí od otevření první polistopadové soukromé drogerie ve Slaném a někteří lidé s námi ušli za tu dobu opravdu dlouhou cestu. Těm, kterým to patří, za jejich vytrvalost moc děkuji, a věřím, že spolu budeme moci ještě nějaký ten čas kráčet dál.“

Dále jsem se zeptal paní Hany Burdové, která má na vjezdu z Husovy ulice na Masarykovo náměstí obchod s hračkami a kojeneckým textilem:

- Jak se ve Vašem obchodu projevuje to, že mladé rodiny s dětmi jsou nuceny si sahat stále hlouběji do kapsy?

Finanční problém dnešních mladých rodin je viditelný ve všech směrech rodinného rozpočtu, takže se logicky projevuje i v našem obchodě. Znatelný pokles tržeb jsme zaznamenali především v sortimentu dětského oblečení, kdy rodiče preferují Outlety a nákup přes internet, kde si navzájem prodávají oblečení, kterému jejich děti již odrostly.

- Většině obchodníků, a to nejen ve Slaném, stále – rok od roku, klesají tržby. Je to i případ Vašeho obchodu?

Ano, tržby opravdu klesají a budou i nadále. Je zbytečné se obelhávat a čekat na zázrak. Malé obchody budou pomalu zanikat, postupně se začnou vytrácet z velkých měst, kde jsou dominantní řetězce. Potom půjdou pryč z malých měst a nakonec jich zůstane pár na vesnicích, kde jsou na nich závislí především starší lidé. Neradostná bilance, ale asi je to nezbytný vývoj trhu.

- Lidé jsou po řadě pesimistických prognóz ekonomického vývoje v příštím roce, které probíhají našimi médii, poměrně vystrašeni. Jak za této nepříznivé konstelace vzhlížíte k právě začínajícímu roku a co můžete udělat pro to, aby i za těchto nepříznivých okolností Váš obchod i nadále prosperoval a zákazníci se k Vám rádi vraceli?

Pro rok 2012 zatím žádná opatření nechystáme. Jedno české přísloví říká: „Proč stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko.“ Situaci budeme řešit, až přijde. Pro své zákazníky máme připraven stále stejný scénář, snažíme se nabízet především kvalitní české výrobky za přijatelné ceny, protože ať jsou to hračky nebo oblečení, těm nejmenším je opravdu nutné dávat to nejlepší. To je naše deviza oproti obchodům s levným a nekvalitním zbožím.

Libor Pošta
22. 02. 2012, 12:02


Komentáře:

Pokud chcete vkládat komentáře, musíte se přihlásit.

Dnes má svátek Jaroslav
 
NAŠE ANKETA:
Jste pro obnovení tělesných trestů ve škole?

Určitě ano
graf

43.32%

Spíše ano
graf

17.56%

Spíše ne
graf

15.18%

V žádném případě
graf

23.94%

Celkový počet hlasujících čtenářů: 3024
+-
 
Zprávičky

Založení houbařského spolku

12. 10. 2017, 12:10

Betlémské světlo

12. 10. 2017, 12:08

Tak přece demolice nebude!

12. 10. 2017, 12:01

OtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaOtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklama
© Jiří Červenka - Gelton   |   Použití materiálů jen se souhlasem provozovatele a majitele webu.   |   Webdesing: Jakub Charvát