Kliknte zde
Dobrý den, vítáme Vás na našem zpravodajském serveru.
Dnes je pondělí 25. října 2021 Přesný čas: 00:00:00
Z okolí Slánska

Slánští hasiči by již nemuseli přijet k požáru za pár minut

Kliknutím zvětšit
Velitel slánských profesionálních hasičů, nprap. David Kolář. Foto Libor Pošta

Situace v Hasičském záchranném sboru ČR, Středočeský kraj a stanici Slaný nevyjímaje, je vážná. Po některých koncepčních zásazích a úsporných opatřeních Ministerstva vnitra ČR začíná HZS omezovat některé poskytované služby, a nebo je poskytuje za údradu. Není proto vyloučeno, že v dohledné době může být slánská veřejnost nepříjemně zaskočena přístupem profesionálních hasičů, kteří již nevyjedou na každé zavolání, ale budou muset zvažovat, zda je jejich přítomnost u nahlášené události nevyhnutelná.

Na tuto eventualitu mě upozornil velitel stanice Slaný, nprap. David Kolář, který tuto funkci „dočasně“ zastává již 2 roky: „Určitě nechci strašit veřejnost, ale díky spoustě úsporných opatření může dojít k narušení již vybudovaného a fungujícího integrovaného záchranného systému ČR. Slánské stanici zatím zrušení nehrozí, ale při případném zrušení některých okolních stanic nebo snížení početních stavů hasičů se může stát, že nebudeme schopni poskytnout naše služby v té kvalitě, na kterou je veřejnost zvyklá a kterou považuje za naprostou samozřejmost. Chtěl bych proto veřejnost poprosit, aby nám v budoucnu byla více nakloněna, více nás podporovala či propagovala, jelikož jako příslušníci bezpečnostní složky státu se proti úsporným opatřením nemůžeme bránit stávkou či jiným nástrojem. Velice smutným faktem je to, že se zvyšují nároky na odbornou způsobilost hasiče, a to i včetně legislativy, a na druhou stranu se hasičům neustále snižují platy. Nevím, z jakých čísel se počítá průměrná mzda hasiče, ale co se uvádí veřejnosti, to jsou naprosté nesmysly. Dnešní nástupní plat výjezdového hasiče činí kolem 16 tisíc čistého.“

A co nejenom slánským hasičům nejvíce komplikuje jejich práci? David Kolář to vidí takto: „Kromě úsporných opatření nám situaci ztížily i odchody zkušených hasičů, kteří měli dvacet let praxe na výjezdu. Museli odejít, protože nesplňovali nové požadavky na vzdělání. A tak dnes u hasičů slouží spousta mladých lidi, kteří sice mají vysokoškolský diplom, ale chybí jim praxe v přímém výkonu. Lidé, kteří neprošli hasičským povoláním od základu, dnes dělají rozhodnutí, která jsou neslučitelná s realitou. A tak místo toho, abychom se soustředili jen na práci, bojujeme ve vlastních řadách. Nejviditelnějším příkladem jsou nákupy hasičských vozidel. Ačkoliv potřebujeme k včasnému zásahu spolehlivé auto, které pojede kamkoliv a projede cokoliv, dostáváme auta plná elektroniky, která se do těžkých terénů nedostanou a mají kabinu naprosto nevhodnou pro zásahové hasiče. Hovořím zde o tom, že bychom si všichni přáli mít na stanici spolehlivou Tatru, která je pro naši práci nejvhodnější, ale bohužel vám na pomoc vyjíždíme například i s Mercedesem, který je nevyhovující jak svými technickými schopnostmi, tak pro komfort posádky. To se ani nezmiňuji o tom, že jako Češi vyrábíme vynikající auta, která jsou na světové úrovni, a přitom nakupujeme ze zahraničí auta, která zůstávají daleko ve stínu těch našich. Dnes se ještě můžeme chlubit tím, že máme u nás na stanici k prvotnímu výjezdu Tatru, ale co přinese budoucnost, nevíme.“

Hasiči dnes nevyjíždějí jenom k požárům, které tvoří asi jen 40 % z celkového počtu výjezdů, ale převážně k technickým zásahům. Co všechno vůbec pod ně spadá? „Mezi ně patří například vyprošťování zaklíněných osob při haváriích motorových vozidel, předlékařská pomoc, odstraňování následků těchto havárií, odstraňování padlých stromů, záchrana osob z hloubky či výšky, záchrana či odchyt různých zvířat, řešení úniků nebezpečných látek do vzduchu vody nebo půdy atd. Hasiči se specializují i na další činnosti a umí rychle zareagovat při řešení nebezpečných situací, které vnikají například nedodržením technologických postupů či vzniku poruch u nových technologií. Příkladem jsou masivní instalace fotovoltaických elektráren,“ prozradil mně David Kolář.

Každý hasič by měl zvládnout asi vše, čím se hasiči zabývají. Ale některé situace, zvláště při těžkých haváriích, jsou tak vypjaté, že si s nimi nemusí poradit ani profesionál. Jak se s tím vypořádávají slánští hasiči? „Každý zásah má svá úskalí a každý je jiný. Hasiči si nemohou dovolit takový komfort, že by si s něčím neuměli poradit. Jsme často jedinou nadějí na záchranu pro ty, kteří se ocitli v nebezpečí. Jediné, co už nedokážeme napravit, je smrt člověka,“ řekl tak trochu v úzkosti velitel slánské stanice.

Na závěr našeho rozhovoru řekl velitel slánských hasičů jen jedno: „I v této těžké době jsou slánští hasiči připraveni a schopni pomoci lidem, kteří jejich pomoc potřebují. Vyzívám však všechny občany, aby se zamysleli nad situací, která vládne v naší zemi, a jejíž dopady se nedotýkají jen hasičů, ale všech záchranných složek, aby se začali více zajímat o politiku, která je dnes zkorumpovaná a ve které vznikají veškerá negativa, z nichž plynou současné problémy. Protože až budete příště potřebovat pomoct, my tu už možná nebudeme!!!“

Libor Pošta
22. 08. 2012, 16:36


Komentáře:

Pokud chcete vkládat komentáře, musíte se přihlásit.

Dnes má svátek Beáta
 
NAŠE ANKETA:
Jste pro obnovení tělesných trestů ve škole?

Určitě ano
graf

44.76%

Spíše ano
graf

17.48%

Spíše ne
graf

14.27%

V žádném případě
graf

23.49%

Celkový počet hlasujících čtenářů: 2214
+-
 
Zprávičky

Založení houbařského spolku

12. 10. 2017, 12:10

Betlémské světlo

12. 10. 2017, 12:08

Tak přece demolice nebude!

12. 10. 2017, 12:01

OtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaOtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklama
© Jiří Červenka - Gelton   |   Použití materiálů jen se souhlasem provozovatele a majitele webu.   |   Webdesing: Jakub Charvát