Kliknte zde
Dobré odpoledne, vítáme Vás na našem zpravodajském serveru.
Dnes je úterý 26. října 2021 Přesný čas: 00:00:00
Z okolí Slánska

Jaký dopad bude mít distanční výuka na vzdělanost dětí?

Kliknutím zvětšit
Ředitelka ZŠ Smečno Ing. Lenka Bechyňská.

Už je to 1 rok, co pandemie koronaviru začala měnit náš zaběhlý styl života k nepoznání a zakrátko byly zavřené i školy, k čemuž nedošlo ani za války. A klasickou prezenční výuku ve školních lavicích nahradila výuka tzv. distanční. O tom, jak tato výuka probíhá ve smečenské škole, jak se s ní žáci a učitelé „sžili“ a co všechno pandemie koronaviru na této základce „napáchala“, jsem hovořil s ředitelkou ZŠ Smečno, paní Lenkou Bechyňskou.

Jaké byly pocity žáků a učitelů na začátku pandemie a jak posléze zvládali distanční výuku? „Na začátku pandemie měli všichni velký strach. Byla to naprosto nová, nečekaná situace, a v podstatě nikdo nevěděl, co má přesně dělat, jak se má v této situaci zachovat. Strach se zmocnil hlavně dospělých, z nichž mnozí se báli do naší školy i vstoupit. Pak sice o prázdninách přišlo určité uvolnění, ale my jsme na nic nečekali a již v této době jsme se připravovali na další, ještě tvrdší úder koronaviru. A musím říci, že naši učitelé se v této době na eventualitu distanční výuky v novém školním roce připravovali velmi zodpovědně, za což jim chci poděkovat. Od začátku školního roku jsme aktivně používali jednotnou platformu na zadávání domácích úloh, což se ukázalo jako velmi přínosné. Přechod na distanční výuku byl tak plynulý, bez větších problémů,“ prozradila mi L. Bechyňská.

A jak takto nastavený systém vůbec funguje? „Já myslím, že v rámci daných možností funguje dobře, a naší snahou je vyučování na dálku co nejvíce zpestřit, s přihlédnutím na daný předmět. Výuka předmětů probíhá dle pravidelného nastaveného rozvrhu. Učitelé pracují s žáky prostřednictvím PC a díky interaktivní tabuli lze například počítat příklady z matematiky, fyziky či chemie,“ sdělila mně dále paní ředitelka, a zároveň ujistila i v tom, že některým žákům poskytli technickou podporu: „ Poskytli jsme ji zapůjčením notebooků, které žáci využívají doposud., a jedna telekomunikační společnost poskytla žákům SD karty na datový příjem. Někteří žáci mají občas technické potíže s připojením, ale naštěstí jsou to jen ojedinělé situace.“

Jaký bude mít dlouhodobě praktikovaný distanční způsob výuky dopad na vzdělanost dětí? L. Bechyňská to vidí asi takto: „To nedokážu přesně odhadnout, ale učivo se snažíme stále dohánět, a budeme to takto praktikovat asi ještě dlouho. Takže učitelé se snaží s žáky probíranou látku stále opakovat, a zároveň se zamýšlejí nad tím, zda lze něco zredukovat, či změnit. A jestli tento dlouhodobě praktikovaný způsob výuky přinese nějaké nevratné změny? Asi ano, ale teď je těžké odhadnout, jak se tento způsob výuky u žáků promítne v budoucích měsících, či letech. Největší obavu mám pochopitelně o žáky 1. stupně.“

Jak jsou na tom žáci 9. třídy, z nichž někteří uvažují o středoškolském studiu a připravují se na přijímací zkoušky, a tudíž budou muset vykonat zkoušku z českého jazyka a matematiky? „Letos jsou vypsány dva termíny přijímacích zkoušek (loni byl jen jeden). V situaci, kdy se žáci musí připravovat distančně, to není vůbec jednoduché. Ale naše škola těmto žákům nabízí podporu: učitelka českého jazyka i matematiky nabízí online přípravu k přijímacím zkouškám. My samozřejmě víme, že tento způsob výuky není tak efektivní a klade nároky především na vlastní sebekázeň a také podporu rodičů, ale jinou cestou jít nyní nemůžeme,“ sdělila mi L. Bechyňská.

Ředitelka ZŠ Smečno taktéž naznačila, jak bude probíhat přijímací řízení budoucích žáků do 1. tříd: „I letos to, bohužel, proběhne zřejmě distančně. V naší škole to byla vždy událost, na kterou jsme se chystali společně s našimi žáky. Starší žáci připravovali malé dárky pro budoucí spolužáky a ti mladší i pomáhali přímo při průběhu zápisu. Prováděli rodiče i děti budovou školy, podávali základní informace o škole. Ale letos si o tom všem můžeme nechat jen zdát...“

O tom, kdy se děti vrátí do škol, zatím nemá nikdo nejmenší tušení. Kdyby se děti ke klasické prezenční výuce vrátily až někdy těsně před prázdninami, mělo by to vůbec smysl? Lenka Bechyňská to vidí takto: „Momentální pandemická situace je opět velmi napjatá, a my netušíme, kdy se žáci do školy vrátí. Ale jsme připraveni a čekáme jen na návrat svých žáčků. A i kdyby to mělo být třeba až poslední měsíc před prázdninami, tak to určitě smysl má.“

V nelehké situaci se nacházejí také rodiče dětí. Ředitelka smečenské školy k tomu na závěr našeho setkání poznamenala: „Složitá celospolečenská situace nás vede k hledání síly a motivace překonat období, které jsme doposud nezažili. Uvědomujeme si, že situace není jednoduchá jak pro žáky a jejich učitele, tak i pro rodiče dětí. Ti mají starosti kromě svých existenčních i o vzdělávání svých dětí. Každodenní i minimální dohled nad školními povinnostmi dětí je dosti vyčerpávající. Většina rodičů zodpovědně své děti podporuje, spolupracuje s učiteli, a za to jim patří velký dík.“

A pak jsem ještě zamířil do kanceláře starostky města Smečna Pavly Štrobachové, a zeptal se jí, jak dle jejího názoru učitelé a jejich žáci výuku v tomto nelehkém období zvládají. „Měla jsem možnost na smečenské škole sledovat, jak probíhala klasická prezenční výuka prvňáčků a druháků, a ta byla, myslím, perfektní. Sledovala jsem počínání učitelů a dětí i při distanční výuce, a díky tomu jsem poznala, jak je to ohromně náročné a únavné jak pro učitele, kteří se na každou hodinu musejí opravdu precizně připravit, tak i pro děti a jejich rodiče. A co se týče efektu distanční výuky, tak si myslím, že děti se sice něco naučí, ale spíše je to taková hra na školu.“

Město Smečno do školního areálu investovalo nemálo financí a nyní všechny školní prostory, včetně krásného nového pavilonu, zejí prázdnotou. Jaký z toho má Pavla Štrobachová pocit? „To je, bohužel, smutná skutečnost, ale my věříme, že všechny naše školní prostory se ještě do konce tohoto roku zaplní,“ řekla mi starostka Smečna na závěr našeho setkání.

Libor Pošta
25. 02. 2021, 10:21


Komentáře:

Pokud chcete vkládat komentáře, musíte se přihlásit.

Dnes má svátek Erik
 
NAŠE ANKETA:
Jste pro obnovení tělesných trestů ve škole?

Určitě ano
graf

44.76%

Spíše ano
graf

17.48%

Spíše ne
graf

14.27%

V žádném případě
graf

23.49%

Celkový počet hlasujících čtenářů: 2214
+-
 
Zprávičky

Založení houbařského spolku

12. 10. 2017, 12:10

Betlémské světlo

12. 10. 2017, 12:08

Tak přece demolice nebude!

12. 10. 2017, 12:01

OtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaOtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklama
© Jiří Červenka - Gelton   |   Použití materiálů jen se souhlasem provozovatele a majitele webu.   |   Webdesing: Jakub Charvát