

Vlak 809 057-3 na trati č.110 Kralupy - Slaný - Louny (foto: Aleš Maxima)
S příchodem nového jízdního řádu, platného od 14. prosince 2025, došlo k významné změně v osobní dopravě na trati č. 110 Louny – Slaný – Kralupy nad Vltavou. Po letech provozu zde skončily motorové vozy řady 809, které byly nahrazeny modernějšími nízkopodlažními jednotkami Regionova řady 814, případně motorovými vozy řady 810 v modernizovaném provedení.
Tato změna přinesla cestujícím výrazné zlepšení komfortu při relativně nízkých nákladech. Nově nasazované soupravy jsou vybaveny digitálním informačním systémem, který nahradil dřívější papírové směrové tabule v oknech dveří. Ve vozidlech nechybí výdejní automat na jízdenky s možností platby v hotovosti i kartou, bezdrátové připojení k internetu ani elektrické zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky.
Významným přínosem je také částečně nízkopodlažní řešení jednotek řady 814, které umožňuje pohodlnější nástup osobám se sníženou pohyblivostí, seniorům či cestujícím s kočárky. Oproti dosavadním motorovým vozům s přívěsným vozem jsou nové soupravy průchozí a při změně směru jízdy již není nutný posun.
Na některých spojích v relaci Louny – Slaný – Kralupy nad Vltavou se nadále objeví i motorové vozy řady 810. I zde jsou samozřejmostí moderní výdejní automaty na jízdenky, Wi-Fi připojení a elektrické zásuvky.
Motorové vozy řady 809 vznikly v polovině 90. let 20. století úpravou starších motorových vozů řady 810 provozovaných Českými drahami. Nejednalo se o modernizaci v pravém slova smyslu, ale o cílenou úpravu části vozidel určenou především ke specifickému způsobu odbavení cestujících. Základní konstrukce vozidla zůstala beze změn. Nejvýraznější zásah spočíval v mírném posunutí příček oddělujících kabinu strojvedoucího od nástupního prostoru, čímž obsluha získala o něco více místa. Do těchto příček byla zároveň osazena okénka, která umožňovala strojvedoucímu prodávat a kontrolovat jízdní doklady přímo z kabiny. Další úpravy zahrnovaly instalaci informačního systému pro cestující, signalizaci zastavení na zastávku na znamení, vozidlovou radiostanici a nové zařízení pro kontrolu bdělosti strojvedoucího. V roce 1997 byly vozy dodatečně vybaveny také označovači jízdenek.
Aleš Maxima
19. 12. 2025, 07:43
Sportovní zpravodajství 
25.66%
Putujeme po vesnicích
15.04%
Příběhy zdejších lidí
25.66%