Klikněte zde
Dobré odpoledne, vítáme Vás na našem zpravodajském serveru.
Dnes je čtvrtek 28. března 2024 Přesný čas: 00:00:00
Z okolí Slánska

Omezení autobusové dopravy na Slánsku se velmi nepříjemně dotkne více než 1100 dětí

Kliknutím zvětšit
Místostarosta Slaného Jaroslav Hložek nad mapou autobusových zón v našem regionu. Foto Vladimír Rogl

Omezení autobusové dopravy na Slánsku se velmi nepříjemně dotkne více než 1100 dětí

Z hlediska dopravní situace nezačal pro náš region nový rok právě nejšťastněji. Plánovaný severní obchvat Slaného, který by přinesl výrazné odlehčení nejen městu, ale i okolním obcím zužovaných kamionovou dopravou, se opět odložil na neurčito a po razantním zdražení jízdného na autobusových linkách kraje k 1. lednu dostanou cestující další ránu: až dvacetiprocentní redukci autobusových spojů, které se citelně dotkne i našeho regionu.

Na to, do jaké míry se tato další nepopulární opatření dotknou Slaného a nejbližšího okolí, jsem se zeptal místostarosty Slaného, Jaroslava Hložka.

Projednal se slánskou radnicí někdo z kraje tato opatření?

Dalo by se říci, že veškeré změny, které se velmi výrazně týkají života lidí v našem regionu, nebyly vůbec ani náznakem projednány. Koncem listopadu jsme dostali dopis, ve kterém nás kraj upozorňuje na to, že možná budou zrušeny některé spoje, aniž by bylo sděleno, o které se konkrétně jedná. Současně nás vyzvali, abychom - pokud máme zájem o jejich zachování - převzali jejich financování, čímž v podstatě už porušují zákon 194 z roku 2010, kde dopravní obslužnost je i jednou z povinností kraje, kterou nemůže přesouvat na nikoho, ani na vládu nebo na obce. Den před Silvestrem jsme elektronickou poštou dostali další dopis doplněný o jízdní řády, které by měly platit od 1. února. Některé obce však tento dopis dostali až začátkem ledna. Přitom však kraj vyžadoval odpověď do 12. ledna. V tomto šibeničním termínu se města a obce měla vyjádřit k desítkám změn, které tam jsou a které se samozřejmě dotknou životního komfortu a mobility tamních lidí, kteří se budou obtížně dostávat nejen za prací, do škol a k lékaři, ale i na obyčejné nákupy. V zásadě jim ta možnost sice zůstává, protože ráno autobusy vyjedou a odpoledne se budou vracet, ale třeba u tzv. školních autobusů, které kraj s takovou vehemencí dává zadarmo a chlubí se tím jako obrovským sociálním počinem je třeba vidět, že tyto autobusy jsou nastaveny tak, aby děti po skončení vyučování musely mazat na autobus, aby ho stihly. Ale tím pádem jsou úplně odstřiženy od mimoškolní činnosti, protože nebudou moci chodit do kroužků, sportovat, hrát divadlo nebo chodit do hudební školy.

Máte představu, kolika dětí se tato redukce dotkne?

Ano, protože jsem si nechal například vytáhnout počet dojíždějících dětí do slánských škol. Na tři základní školy dojíždí na 550 dětí, na gymnázium 189, obdobný počet na Obchodní akademii a na Integrovanou střední školu dojíždí 286 dětí. To znamená, že jenom na základní vzdělávací systém to je cca 1100 dětí, které dojíždějí z okolních obcí do Slaného. A to nemluvím o Hudební škole nebo o zájmové činnosti jako je Ostrov, Dětská scéna nebo sportovní kluby. Tím, že se zmenšuje počet linek v odpoledních a večerních hodinách, budou tyto děti mít obrovský problém se zapojit do nějakého společenského, kulturního nebo sportovního života. Představa pana hejtmana, který se chlubí tím, že vozí děti do škol zdarma, je v přímém střetu s realitou, protože ty zadarmo vožené děti budou mít čím dál komplikovanější šanci se vůbec někam dostat. Budou se muset po návratu ze školy zabavit sami. A to je podle mého názoru zcela scestná představa.

Co na to představitelé obcí ?

První schůzku starostů iniciovala starostka Velvar, Jitka Linhartová, a proběhla v pátek 7. ledna za účasti starostů z okolních obcí. Ti pak pověřili starostku Velvar, mne a starostu Kmetiněvse, abychom jednali s náměstkem hejtmana, panem Povšíkem, který má na starosti právě oblast dopravy. Podařilo se nám už na pondělí 10. ledna s ním sjednat schůzku a na úterý jsme svolali starosty z našeho regionu. Od kraje žádáme, aby zintenzivnili jednání s námi a brali nás jako partnery a ne jako ovce, protože to, co předvádí vedení Středočeského kraje, je až nepochopitelné. Chápu, že šetřit se musí a věřím i tomu, že existují spoje, které se mohou bezbolestně zrušit, ale v zásadě nám vadí ten styl, který kraj zvolil, to znamená absolutní neinformovanost a to, že nikdo z nás se k tomu v nějakém rozumném termínu nemohl vyjádřit. Nemohli jsme si udělat ani základní analýzu, jak který zrušený spoj lidi postihne. Říkám si, že buď je to záměr, abychom neměli čas na to reagovat, anebo je to neschopnost. V obou případech to nevypovídá o dobré práci kraje!

Jak to vidíte dál?

To si vůbec netroufám odhadnout a netuším, co se děje v hlavě pana hejtmana, ale soudě podle novinových článků, snaží se například svalovat vinu na soukromé dopravce. Máme ale ověřeno, že to tak zdaleka není. Například slánské ČSAD, když přišel od kraje pokyn, aby zdražili jízdné a oni tedy podali určitý návrh, byl tento návrh krajským pověřeným pracovníkem vrácen s tím, že nevyužili maximální zdražení, které jim umožňuje ministerstvo financí. Byli tedy důrazně požádáni, aby cenu jízdného zdražili na absolutní maximum. Jinými slovy - kraj se snaží vyrazit co nejvíc peněz z cestující veřejnosti, aby nemusel tolik doplácet dopravcům na výkon. A nejhorší na tom je, že ve své podstatě by k žádnému rušení tras (mimo těch opravdu oprávněných) nemuselo docházet, protože ty rezervy jsou někde úplně jinde. Kraj nasmlouvává dopravní obslužnost se soukromými dopravci a oni jezdí v rozdílu devíti korun dotací na kilometr. Jestliže někdo dokáže jezdit za dotaci 29 korun, tak jiný dopravce jezdí třebas až za 38 Kč a kraji to vůbec nevadí. Kdyby na dopravce zatlačili a zvolili nějakou rozumnou střední míru a ušetřili korunu, tak při 52 milionech nasmlouvaných kilometrech ročně, mají dvaapadesátimilionovou úsporu. Jednou korunou! Při dvou korunách by už bylo 104 milionů v kapse. Vůbec netuším, proč tom kraj neudělá a opět se naskytuje otázka, zda to je záměr a obava z narušení nějaké vazby nebo neschopnost a nekompetentnost úředníků.

Všiml jsem si, že zdražování není rovnoměrné…

To je otázka zónování, která se týká bezprostředně našeho regionu a promítá se do ceny jízdného. Zatímco Kladno má třeba jednu zónu z centra až po Buštěhrad, tak na stejné kilometry má Slaný zóny tři. Kladno do Prahy jede za tři zóny, Slaný za šest. A každá ta zóna násobně zvyšuje cenu dopravy. Opět další důvod, jak vytáhnout z lidí peníze. Je absurdní, že Studeněves, která je od nás dva a půl kilometru, je od nás už dvě zóny a jízdné z šesti korun se může vyšplhat na osmnáct. Stejně je absurdní, že zde kraj dotuje dva dopravce, kteří jezdí prakticky na stejné lince v rozmezí třeba patnácti minut. Kladno zajíždí do Slaného a Slaný zase na Kladensko nebo Rakovnicko. Proč nejsou schopni svolat všechny dopravce a rozdělit region na jasně ohraničené zóny? Dalo by se přece říci: dobře, Slaňáci budou jezdit až po Smečno, to bude terminálová zastávka. Cestující veřejnost se dopraví z Kladna do Smečna, kde by si přestoupili na slánský autobus a protože každému dopravci by se platila jen polovina trasy, dvojnásobek by se ušetřil. Další problém je i ten, že Slánsko není zařazeno do Středočeského integrovaného dopravního systému, na rozdíl od Kladna, které zkoušelo a dolaďovalo tento pilotní projekt několik let.

Co budou starostové dělat dál?

Pro nás z toho všeho plyne jediné: Spojit se bez ohledu na politické složení jednotlivých radnic a všichni, kteří to cítí stejně, by se neměli chovat jako ovce, protože cítíme, že naší povinností je hájit zájmy našich občanů. To, že někam jezdí za prací, to že jezdí do škol nebo k lékaři či na nákup – to je součást života, kterou bychom se měli snažit jim zajistit v plném rozsahu a v plné míře. jak to rozpočet umožňuje.

Děkuji za rozhovor.

Vladimír Rogl
07. 02. 2011, 17:26


Komentáře:

Pokud chcete vkládat komentáře, musíte se přihlásit.

Dnes má svátek Taťána
 
NAŠE ANKETA:
Jste pro obnovení tělesných trestů ve škole?

Určitě ano
graf

43.26%

Spíše ano
graf

17.60%

Spíše ne
graf

15.21%

V žádném případě
graf

23.93%

Celkový počet hlasujících čtenářů: 3005
+-
 
Zprávičky

Založení houbařského spolku

12. 10. 2017, 12:10

Betlémské světlo

12. 10. 2017, 12:08

Tak přece demolice nebude!

12. 10. 2017, 12:01

OtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaOtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklama
© Jiří Červenka - Gelton   |   Použití materiálů jen se souhlasem provozovatele a majitele webu.   |   Webdesing: Jakub Charvát